Is internet echt zo’n concurrent?
Of ging het vroeger gewoon een stuk gemakkelijker?
Ter overweging…
Tot voor een jaar of 10, 15 terug gingen we een aantal keren per jaar shoppen. Even de kledingkast aanvullen. Het was vaak niet eens nodig, maar we deden het gewoon. We kochten zó voor € 1.500,- per jaar of meer.
Wat is er veranderd? Want de kledingwinkels vallen bij bosjes om. Net als schoenenwinkels en diverse andere winkels die het straatbeeld leuk opsierden… Gaat echt iedere consument nu online?
- Wie heeft er geen Netflix? – 120,- per jaar
- Wie heeft er geen glasvezel internet? – 600,- per jaar
- Wie heeft er geen mobieltje + abonnement? 500,- per jaar, inclusief telefoon.
- Wie heeft er geen sportschool/club abonnement? 180,- per jaar
- Wie heeft er geen … en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik ga hier uit van gemiddelde tarieven.
Eigenlijk allemaal abonnementen waar je niet iets tastbaars voor terugziet. In feite gebakken lucht.
De schuld van omvallende winkels en ketens wordt al snel aan het internet gegeven. ‘Webshops zorgen ervoor dat onze winkel kapot gaat’. Deels is dit waar, maar grotendeels niet.
Het is het bestelgemak voor degene die het wél kopen. Voor degene die het niét kopen, die hebben vaak het geld niet. Het besteedbare geld wordt uitgegeven aan nauwelijks tastbare producten, waardoor er geen middelen meer zijn voor overige aankopen.
Zolang het niet noodzakelijk is, wordt er niet gekocht. Koop jij ieder jaar een nieuwe winterjas? Koop jij ieder jaar nieuwe schoenen? Of doe je met alles alles iets langer dan vroeger? De meeste mensen wel.
Dat zorgt er uiteindelijk voor dat er minder besteed wordt, met alle gevolgen van dien. Want wees eerlijk: Als álles zich zou verplaatsen naar online, dan draaiden alle webshops met goede winsten. Maar dat valt in de praktijk ook best mee!
Dus heb je een winkel? Zoek dan je concurrentie eens op een ander vlak! Kiezen tussen nieuwe schoenen of de sportschool, een paar nieuwe broeken of netflix…
Waarom kopen we wel bij een Action? Omdat het daar geen drol kost en je een winkelwagen vult voor weinig. Meer is er niet!
Er zijn altijd consumenten die roepen ‘dat het op het internet het veel goedkoper is’. Daar zou je dan misschien nog iets aan kunnen doen.
‘Vroeger’ moest je einden lopen of rijden om een goed prijsvergelijk te maken. Nu doe je dat met een paar klikken, of je kijkt op een van de prijs-vergelijkende sites. Binnen een paar klikken weet je, of denk je te weten wie de goedkoopste is…
Hulp nodig bij je marketing? Neem vrijblijvend contact met ons op.